Podatki i opłaty
Przy zakupie mieszkania własnościowego obowiązują określone podatki i opłaty, które należy uiścić. Są one wymienione poniżej i dokładniej wyjaśnione.
Podatek od dochodów z nieruchomości (ImmoESt)
Podatek od dochodów z nieruchomości to podatek płacony przez sprzedającego.
Wysokość stawki podatkowej
Transakcje sprzedaży prywatnych nieruchomości podlegają z reguły specjalnej stawce podatkowej wynoszącej 30 procent. Obliczenie podatku od dochodów z nieruchomości następuje w formie umowy kupna-sprzedaży w ramach naszej kancelarii.
Wyjątki od podatku od dochodów z nieruchomości
- Zwolnienie z tytułu głównego miejsca zamieszkania
Sprzedaż mieszkania własnościowego będącego głównym miejscem zamieszkania jest dla sprzedającego w określonych okolicznościach wolna od podatku. Sprzedający musi mieszkać w nim nieprzerwanie przez co najmniej dwa lata od zakupu do sprzedaży. W przeciwnym razie zwolnienie ma również zastosowanie, jeśli sprzedający mieszkał w nim nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat w ciągu ostatnich 10 lat przed sprzedażą.
- Zwolnienie producenta
W przypadku budynku wybudowanego samodzielnie, takiego jak drugi dom, zwolnienie z podatku ma zastosowanie tylko w odniesieniu do budynku, a nie do gruntu.
Inna stawka podatkowa
W przypadku nowych nieruchomości (nabycie od 31.03.2002) i starych nieruchomości (nabycie przed 31.03.2002) stawka podatkowa różni się.
W przypadku starych nieruchomości stosuje się stawkę podatkową 4,2% wpływów ze sprzedaży. W przypadku starych nieruchomości przekwalifikowanych na tereny budowlane stawka podatkowa wynosi 18% wpływów ze sprzedaży.
W przypadku nowych nieruchomości obowiązują przepisy dotyczące specjalnej stawki podatkowej.
Podatek od nabycia nieruchomości (GrESt)
Podatek od nabycia nieruchomości obejmuje nabycie nieruchomości w Austrii. Pod pojęciem nieruchomości w rozumieniu ustawy GrESt rozumie się:
- Grunt
- Budynki
- Przyrost i przynależności, np. opony samochodowe przy samochodzie, traktor przy gospodarstwie rolnym
GrESt jest odpowiednikiem ImmoESt i jest płacony przez kupującego.
Podstawa wymiaru GrESt
Dla podstawy wymiaru brane są pod uwagę trzy różne wartości:
- Wartość świadczenia wzajemnego
Z reguły GrESt jest wymierzany od wartości świadczenia wzajemnego (ceny zakupu) powiększonej o przejęte zobowiązania, takie jak długi czy prawo użytkowania.
- Wartość nieruchomości
Ponieważ w przypadku darowizny lub spadku brakuje świadczenia wzajemnego (ceny zakupu), w takich przypadkach ustala się wartość nieruchomości i używa jej jako podstawy wymiaru dla GrESt.
- Wartość jednostkowa
Podstawa wymiaru oparta na wartości jednostkowej jest przeznaczona dla nabycia nieruchomości rolnych i leśnych.
Wyjątki od podatku od nabycia nieruchomości w sferze prywatnej
Zwolnione z GrESt jest nieodpłatne nabycie wspólnego miejsca zamieszkania przez partnera z małżeństwa lub zarejestrowanego związku partnerskiego. Wymaga to spełnienia następujących warunków:
- Obaj partnerzy muszą mieć równe udziały w mieszkaniu. Dlatego połowa udziału musi zostać przeniesiona na drugiego partnera.
- Mieszkanie musi służyć pilnym potrzebom mieszkaniowym partnera.
- Dotychczasowe wspólne mieszkanie zostaje porzucone.
- Zamieszkanie w mieszkaniu musi nastąpić w ciągu trzech miesięcy od nabycia/ukończenia.
- Stosunki własnościowe nie mogą się zmienić w ciągu pierwszych pięciu lat. Mieszkanie musi być również zamieszkane w tym czasie.
Taryfy
Nabycie odpłatne
Podatek od nabycia nieruchomości przy nabyciu odpłatnym wynosi zasadniczo 3,5% podstawy wymiaru.
Nabycie nieodpłatne i nabycie w kręgu rodzinnym
Przy nabyciu nieodpłatnym, takim jak darowizna, oraz przy nabyciu odpłatnym w kręgu rodzinnym stosuje się taryfę progresywną. Nabycie jest traktowane ulgowo.
Podatek wynosi w tym przypadku:
- Za pierwsze 250.000 € 0,5%
- Za kolejne 150.000 € 2%
- Od 400.000 € 3,5%
Zobowiązanie podatkowe
Zobowiązanie podatkowe powstaje z chwilą wykonania czynności nabycia. Czynność nabycia lub umowa zobowiązująca to w tym przypadku umowa kupna-sprzedaży. Sprzedający i kupujący stają się przy tym dłużnikami podatkowymi, ponieważ są osobami uczestniczącymi w umowie kupna-sprzedaży.
Zobowiązanie podatkowe staje się wymagalne 15. dnia drugiego miesiąca następującego po powstaniu.
Zaświadczenie o braku zastrzeżeń zgodnie z § 160 BAO
Zaświadczenie o braku zastrzeżeń jest niezbędne do wpisu do księgi wieczystej w związku z nabyciem własności. Należy je uzyskać od właściwego urzędu skarbowego i potwierdza ono, że podatek od nabycia nieruchomości został uiszczony.
Opłaty rejestracyjne
Opłaty rejestracyjne za mieszkanie własnościowe wynoszą 1,1% całkowitej ceny zakupu.
Przy nabyciu odpłatnym oraz nieodpłatnym w kręgu rodzinnym koszty opłaty rejestracyjnej są wymierzane od trzykrotnej wartości jednostkowej (maksymalnie jedna trzecia wartości rynkowej).
Opłaty za wpis do księgi wieczystej wynoszą dodatkowo 47,00 €, jeśli odbywa się to drogą elektroniczną. Pisemna opłata za wpis wynosi 67,00 €.
Inne koszty sporządzenia umowy
- Koszty notarialne za poświadczenie podpisów
- Koszty prawnicze za sporządzenie umowy i obsługę zakupu