{"id":37289,"date":"2022-12-21T06:49:16","date_gmt":"2022-12-21T05:49:16","guid":{"rendered":"https:\/\/harlander-partner.eu\/podatki-i-oplaty\/"},"modified":"2025-11-24T19:42:26","modified_gmt":"2025-11-24T18:42:26","slug":"podatki-i-oplaty","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/harlander-partner.eu\/pl\/prawo-nieruchomosci\/podatki-i-oplaty\/","title":{"rendered":"Podatki i op\u0142aty"},"content":{"rendered":"\n<h2 class=\"wp-block-heading\">Podatki i op\u0142aty<\/h2>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Przy zakupie mieszkania w\u0142asno\u015bciowego obowi\u0105zuj\u0105 okre\u015blone podatki i op\u0142aty, kt\u00f3re nale\u017cy ui\u015bci\u0107. S\u0105 one wymienione poni\u017cej i dok\u0142adniej wyja\u015bnione. <\/p>\n\n<h2 class=\"wp-block-heading\">Podatek od dochod\u00f3w z nieruchomo\u015bci (ImmoESt)<\/h2>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Podatek od dochod\u00f3w z nieruchomo\u015bci to podatek p\u0142acony przez sprzedaj\u0105cego.<\/p>\n\n<h3 class=\"wp-block-heading\">Wysoko\u015b\u0107 stawki podatkowej<\/h3>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Transakcje sprzeda\u017cy prywatnych nieruchomo\u015bci podlegaj\u0105 z regu\u0142y specjalnej stawce podatkowej wynosz\u0105cej 30 procent. Obliczenie podatku od dochod\u00f3w z nieruchomo\u015bci nast\u0119puje w formie umowy kupna-sprzeda\u017cy w ramach naszej kancelarii. <\/p>\n\n<h3 class=\"wp-block-heading\">Wyj\u0105tki od podatku od dochod\u00f3w z nieruchomo\u015bci<\/h3>\n\n<ul class=\"wp-block-list\">\n<li><strong>Zwolnienie z tytu\u0142u g\u0142\u00f3wnego miejsca zamieszkania<\/strong><\/li>\n<\/ul>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Sprzeda\u017c mieszkania w\u0142asno\u015bciowego b\u0119d\u0105cego g\u0142\u00f3wnym miejscem zamieszkania jest dla sprzedaj\u0105cego w okre\u015blonych okoliczno\u015bciach wolna od podatku. Sprzedaj\u0105cy musi mieszka\u0107 w nim nieprzerwanie przez co najmniej dwa lata od zakupu do sprzeda\u017cy. W przeciwnym razie zwolnienie ma r\u00f3wnie\u017c zastosowanie, je\u015bli sprzedaj\u0105cy mieszka\u0142 w nim nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat w ci\u0105gu ostatnich 10 lat przed sprzeda\u017c\u0105.  <\/p>\n\n<ul class=\"wp-block-list\">\n<li><strong>Zwolnienie producenta<\/strong><\/li>\n<\/ul>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">W przypadku budynku wybudowanego samodzielnie, takiego jak drugi dom, zwolnienie z podatku ma zastosowanie tylko w odniesieniu do budynku, a nie do gruntu.<\/p>\n\n<h3 class=\"wp-block-heading\">Inna stawka podatkowa<\/h3>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">W przypadku nowych nieruchomo\u015bci (nabycie od 31.03.2002) i starych nieruchomo\u015bci (nabycie przed 31.03.2002) stawka podatkowa r\u00f3\u017cni si\u0119.<\/p>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">W przypadku starych nieruchomo\u015bci stosuje si\u0119 stawk\u0119 podatkow\u0105 4,2% wp\u0142yw\u00f3w ze sprzeda\u017cy. W przypadku starych nieruchomo\u015bci przekwalifikowanych na tereny budowlane stawka podatkowa wynosi 18% wp\u0142yw\u00f3w ze sprzeda\u017cy. <\/p>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">W przypadku nowych nieruchomo\u015bci obowi\u0105zuj\u0105 przepisy dotycz\u0105ce specjalnej stawki podatkowej.<\/p>\n\n<h2 class=\"wp-block-heading\">Podatek od nabycia nieruchomo\u015bci (GrESt)<\/h2>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Podatek od nabycia nieruchomo\u015bci obejmuje nabycie nieruchomo\u015bci w Austrii. Pod poj\u0119ciem nieruchomo\u015bci w rozumieniu ustawy GrESt rozumie si\u0119: <\/p>\n\n<ul class=\"wp-block-list\">\n<li>Grunt<\/li>\n\n\n\n<li>Budynki<\/li>\n\n\n\n<li>Przyrost i przynale\u017cno\u015bci, np. opony samochodowe przy samochodzie, traktor przy gospodarstwie rolnym <\/li>\n<\/ul>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">GrESt jest odpowiednikiem ImmoESt i jest p\u0142acony przez kupuj\u0105cego.<\/p>\n\n<h3 class=\"wp-block-heading\">Podstawa wymiaru GrESt<\/h3>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Dla podstawy wymiaru brane s\u0105 pod uwag\u0119 trzy r\u00f3\u017cne warto\u015bci:<\/p>\n\n<ul class=\"wp-block-list\">\n<li><strong>Warto\u015b\u0107 \u015bwiadczenia wzajemnego<\/strong><\/li>\n<\/ul>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Z regu\u0142y GrESt jest wymierzany od warto\u015bci \u015bwiadczenia wzajemnego (ceny zakupu) powi\u0119kszonej o przej\u0119te zobowi\u0105zania, takie jak d\u0142ugi czy prawo u\u017cytkowania.<\/p>\n\n<ul class=\"wp-block-list\">\n<li><strong>Warto\u015b\u0107 nieruchomo\u015bci<\/strong><\/li>\n<\/ul>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Poniewa\u017c w przypadku darowizny lub spadku brakuje \u015bwiadczenia wzajemnego (ceny zakupu), w takich przypadkach ustala si\u0119 warto\u015b\u0107 nieruchomo\u015bci i u\u017cywa jej jako podstawy wymiaru dla GrESt.<\/p>\n\n<ul class=\"wp-block-list\">\n<li><strong>Warto\u015b\u0107 jednostkowa<\/strong><\/li>\n<\/ul>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Podstawa wymiaru oparta na warto\u015bci jednostkowej jest przeznaczona dla nabycia nieruchomo\u015bci rolnych i le\u015bnych.<\/p>\n\n<h3 class=\"wp-block-heading\">Wyj\u0105tki od podatku od nabycia nieruchomo\u015bci w sferze prywatnej<\/h3>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Zwolnione z GrESt jest nieodp\u0142atne nabycie wsp\u00f3lnego miejsca zamieszkania przez partnera z ma\u0142\u017ce\u0144stwa lub zarejestrowanego zwi\u0105zku partnerskiego. Wymaga to spe\u0142nienia nast\u0119puj\u0105cych warunk\u00f3w: <\/p>\n\n<ul class=\"wp-block-list\">\n<li>Obaj partnerzy musz\u0105 mie\u0107 r\u00f3wne udzia\u0142y w mieszkaniu. Dlatego po\u0142owa udzia\u0142u musi zosta\u0107 przeniesiona na drugiego partnera. <\/li>\n\n\n\n<li>Mieszkanie musi s\u0142u\u017cy\u0107 pilnym potrzebom mieszkaniowym partnera.<\/li>\n\n\n\n<li>Dotychczasowe wsp\u00f3lne mieszkanie zostaje porzucone.<\/li>\n\n\n\n<li>Zamieszkanie w mieszkaniu musi nast\u0105pi\u0107 w ci\u0105gu trzech miesi\u0119cy od nabycia\/uko\u0144czenia.<\/li>\n\n\n\n<li>Stosunki w\u0142asno\u015bciowe nie mog\u0105 si\u0119 zmieni\u0107 w ci\u0105gu pierwszych pi\u0119ciu lat. Mieszkanie musi by\u0107 r\u00f3wnie\u017c zamieszkane w tym czasie. <\/li>\n<\/ul>\n\n<h3 class=\"wp-block-heading\">Taryfy<\/h3>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\"><strong>Nabycie odp\u0142atne<\/strong><\/p>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Podatek od nabycia nieruchomo\u015bci przy nabyciu odp\u0142atnym wynosi zasadniczo 3,5% podstawy wymiaru.<\/p>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\"><strong>Nabycie nieodp\u0142atne i nabycie w kr\u0119gu rodzinnym<\/strong><\/p>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Przy nabyciu nieodp\u0142atnym, takim jak darowizna, oraz przy nabyciu odp\u0142atnym w kr\u0119gu rodzinnym stosuje si\u0119 taryf\u0119 progresywn\u0105. Nabycie jest traktowane ulgowo. <\/p>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Podatek wynosi w tym przypadku:<\/p>\n\n<ul class=\"wp-block-list\">\n<li>Za pierwsze 250.000 \u20ac 0,5%<\/li>\n\n\n\n<li>Za kolejne 150.000 \u20ac 2%<\/li>\n\n\n\n<li>Od 400.000 \u20ac 3,5%<\/li>\n<\/ul>\n\n<h2 class=\"wp-block-heading\">Zobowi\u0105zanie podatkowe<\/h2>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Zobowi\u0105zanie podatkowe powstaje z chwil\u0105 wykonania czynno\u015bci nabycia. Czynno\u015b\u0107 nabycia lub umowa zobowi\u0105zuj\u0105ca to w tym przypadku umowa kupna-sprzeda\u017cy. Sprzedaj\u0105cy i kupuj\u0105cy staj\u0105 si\u0119 przy tym d\u0142u\u017cnikami podatkowymi, poniewa\u017c s\u0105 osobami uczestnicz\u0105cymi w umowie kupna-sprzeda\u017cy.  <\/p>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Zobowi\u0105zanie podatkowe staje si\u0119 wymagalne 15. dnia drugiego miesi\u0105ca nast\u0119puj\u0105cego po powstaniu.<\/p>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\"><strong>Za\u015bwiadczenie o braku zastrze\u017ce\u0144 zgodnie z \u00a7 160 BAO<\/strong><\/p>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Za\u015bwiadczenie o braku zastrze\u017ce\u0144 jest niezb\u0119dne do wpisu do ksi\u0119gi wieczystej w zwi\u0105zku z nabyciem w\u0142asno\u015bci. Nale\u017cy je uzyska\u0107 od w\u0142a\u015bciwego urz\u0119du skarbowego i potwierdza ono, \u017ce podatek od nabycia nieruchomo\u015bci zosta\u0142 uiszczony. <\/p>\n\n<h2 class=\"wp-block-heading\">Op\u0142aty rejestracyjne<\/h2>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Op\u0142aty rejestracyjne za mieszkanie w\u0142asno\u015bciowe wynosz\u0105 1,1% ca\u0142kowitej ceny zakupu.<\/p>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Przy nabyciu odp\u0142atnym oraz nieodp\u0142atnym w kr\u0119gu rodzinnym koszty op\u0142aty rejestracyjnej s\u0105 wymierzane od trzykrotnej warto\u015bci jednostkowej (maksymalnie jedna trzecia warto\u015bci rynkowej).<\/p>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Op\u0142aty za wpis do ksi\u0119gi wieczystej wynosz\u0105 dodatkowo 47,00 \u20ac, je\u015bli odbywa si\u0119 to drog\u0105 elektroniczn\u0105. Pisemna op\u0142ata za wpis wynosi 67,00 \u20ac. <\/p>\n\n<h2 class=\"wp-block-heading\">Inne koszty sporz\u0105dzenia umowy<\/h2>\n\n<ul class=\"wp-block-list\">\n<li>Koszty notarialne za po\u015bwiadczenie podpis\u00f3w<\/li>\n\n\n\n<li>Koszty prawnicze za sporz\u0105dzenie umowy i obs\u0142ug\u0119 zakupu<\/li>\n<\/ul>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Podatki i op\u0142aty Przy zakupie mieszkania w\u0142asno\u015bciowego obowi\u0105zuj\u0105 okre\u015blone podatki i op\u0142aty, kt\u00f3re nale\u017cy ui\u015bci\u0107. S\u0105 one wymienione poni\u017cej i dok\u0142adniej wyja\u015bnione. Podatek od dochod\u00f3w z nieruchomo\u015bci (ImmoESt) Podatek od &#8230;","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":38543,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"open","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"_uag_custom_page_level_css":"","footnotes":""},"categories":[602],"tags":[],"class_list":["post-37289","page","type-page","status-publish","hentry","category-prawo-nieruchomosci"],"acf":[],"uagb_featured_image_src":{"full":false,"thumbnail":false,"medium":false,"medium_large":false,"large":false,"1536x1536":false,"2048x2048":false,"336x":false,"352x":false,"woocommerce_thumbnail":false,"woocommerce_single":false,"woocommerce_gallery_thumbnail":false,"yarpp-thumbnail":false},"uagb_author_info":{"display_name":"Peter Harlander","author_link":"https:\/\/harlander-partner.eu\/pl\/author\/secondpromotion\/"},"uagb_comment_info":0,"uagb_excerpt":"Podatki i op\u0142aty Przy zakupie mieszkania w\u0142asno\u015bciowego obowi\u0105zuj\u0105 okre\u015blone podatki i op\u0142aty, kt\u00f3re nale\u017cy ui\u015bci\u0107. S\u0105 one wymienione poni\u017cej i dok\u0142adniej wyja\u015bnione. Podatek od dochod\u00f3w z nieruchomo\u015bci (ImmoESt) Podatek od ...","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/harlander-partner.eu\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/37289","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/harlander-partner.eu\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/harlander-partner.eu\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/harlander-partner.eu\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/harlander-partner.eu\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=37289"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/harlander-partner.eu\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/37289\/revisions"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/harlander-partner.eu\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/38543"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/harlander-partner.eu\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=37289"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/harlander-partner.eu\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=37289"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/harlander-partner.eu\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=37289"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}