{"id":43824,"date":"2022-12-21T06:49:16","date_gmt":"2022-12-21T05:49:16","guid":{"rendered":"https:\/\/harlander-partner.eu\/porezi-i-naknade\/"},"modified":"2025-11-25T13:46:46","modified_gmt":"2025-11-25T12:46:46","slug":"porezi-i-naknade","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/harlander-partner.eu\/bs\/imovinsko-pravo\/porezi-i-naknade\/","title":{"rendered":"Porezi i naknade"},"content":{"rendered":"\n<h2 class=\"wp-block-heading\">Porezi i naknade<\/h2>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Pri kupovini vlasni\u010dkog stana postoje odre\u0111eni porezi i naknade koje treba platiti. Oni su u nastavku navedeni i detaljnije obja\u0161njeni. <\/p>\n\n<h2 class=\"wp-block-heading\">Porez na prihod od nekretnina (ImmoESt)<\/h2>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Porez na prihod od nekretnina je porez koji pla\u0107a prodavac.<\/p>\n\n<h3 class=\"wp-block-heading\">Visina poreske stope<\/h3>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Prodaja privatnih zemlji\u0161ta podle\u017ee u pravilu posebnoj poreskoj stopi od 30 posto. Izra\u010dun poreza na prihod od nekretnina vr\u0161i se u okviru kupoprodajnog ugovora u na\u0161oj kancelariji. <\/p>\n\n<h3 class=\"wp-block-heading\">Izuzeci od poreza na prihod od nekretnina<\/h3>\n\n<ul class=\"wp-block-list\">\n<li><strong>Oslobo\u0111enje glavnog prebivali\u0161ta<\/strong><\/li>\n<\/ul>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Prodaja vlasni\u010dkog stana kao glavnog prebivali\u0161ta je za prodavca pod odre\u0111enim okolnostima oslobo\u0111ena poreza. Prodavac mora od kupovine do prodaje neprekidno da \u017eivi u njemu najmanje dve godine. U suprotnom, oslobo\u0111enje se tako\u0111e primenjuje ako je prodavac u poslednjih 10 godina pre prodaje neprekidno \u017eiveo u njemu najmanje 5 godina.  <\/p>\n\n<ul class=\"wp-block-list\">\n<li><strong>Oslobo\u0111enje proizvo\u0111a\u010da<\/strong><\/li>\n<\/ul>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Kod samostalno izgra\u0111ene zgrade kao \u0161to je ona za drugi dom, oslobo\u0111enje od poreza se primenjuje samo u pogledu zgrade, a ne na zemlji\u0161te.<\/p>\n\n<h3 class=\"wp-block-heading\">Druga poreska stopa<\/h3>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Kod novih zemlji\u0161ta (nabavka od 31.03.2002) i starih zemlji\u0161ta (nabavka pre 31.03.2002) razlikuje se poreska stopa.<\/p>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Kod starih zemlji\u0161ta koristi se poreska stopa od 4,2% od prihoda od prodaje. Kod starih zemlji\u0161ta preklasifikovanih u gra\u0111evinsko zemlji\u0161te poreska stopa iznosi 18% od prihoda od prodaje. <\/p>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Za nova zemlji\u0161ta va\u017ee odredbe o posebnoj poreskoj stopi.<\/p>\n\n<h2 class=\"wp-block-heading\">Porez na prenos nekretnina (GrESt)<\/h2>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Porez na prenos nekretnina obuhvata sticanje nekretnina unutar Austrije. Pod nekretninama u smislu zakona o GrESt podrazumevaju se: <\/p>\n\n<ul class=\"wp-block-list\">\n<li>Zemlji\u0161te<\/li>\n\n\n\n<li>Zgrade<\/li>\n\n\n\n<li>Prirast i pripadnost kao \u0161to su npr. gume kod automobila, traktor kod farme <\/li>\n<\/ul>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">GrESt je pandan ImmoESt-u i pla\u0107a ga kupac.<\/p>\n\n<h3 class=\"wp-block-heading\">Osnova za oporezivanje GrESt-a<\/h3>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Za osnovu oporezivanja dolaze u obzir tri razli\u010dite vrednosti:<\/p>\n\n<ul class=\"wp-block-list\">\n<li><strong>Vrednost protivusluge<\/strong><\/li>\n<\/ul>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">U pravilu se GrESt obra\u010dunava od vrednosti protivusluge (kupovna cena) uve\u0107ane za preuzete obaveze kao \u0161to su dugovi ili pravo plodou\u017eivanja.<\/p>\n\n<ul class=\"wp-block-list\">\n<li><strong>Vrijednost zemlji\u0161ta<\/strong><\/li>\n<\/ul>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Po\u0161to kod poklona ili nasle\u0111a nema protivusluge (kupovne cene), u tim slu\u010dajevima se utvr\u0111uje vrednost nekretnine i ona se koristi kao osnova za oporezivanje GrESt-a.<\/p>\n\n<ul class=\"wp-block-list\">\n<li><strong>Jedinstvena vrijednost<\/strong><\/li>\n<\/ul>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Osnova za oporezivanje preko jedinstvene vrednosti namenjena je za sticanje poljoprivrednih i \u0161umskih zemlji\u0161ta.<\/p>\n\n<h3 class=\"wp-block-heading\">Izuzeci od poreza na prenos nekretnina u privatnoj sferi<\/h3>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Izuzeto od GrESt-a je besplatno sticanje zajedni\u010dkog stana od strane partnera iz braka odnosno registrovanog partnerstva. Za to su potrebni slede\u0107i uslovi: <\/p>\n\n<ul class=\"wp-block-list\">\n<li>Oba partnera moraju biti jednako u\u010de\u0161\u0107a u stanu. Zato se mora preneti polovina udela drugom partneru. <\/li>\n\n\n\n<li>Stan mora da slu\u017ei hitnim stambenim potrebama partnera.<\/li>\n\n\n\n<li>Dosada\u0161nji zajedni\u010dki stan se napu\u0161ta.<\/li>\n\n\n\n<li>Useljavanje u stan mora da se dogodi u roku od tri meseca od sticanja\/zavr\u0161etka.<\/li>\n\n\n\n<li>Vlasni\u010dki odnosi se ne smeju menjati u prvih pet godina. Stan mora biti nastanjen i u tom periodu. <\/li>\n<\/ul>\n\n<h3 class=\"wp-block-heading\">Tarife<\/h3>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\"><strong>Platno sticanje<\/strong><\/p>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Porez na prenos nekretnina kod platnog sticanja iznosi u principu 3,5% od osnove za oporezivanje.<\/p>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\"><strong>Besplatno sticanje i sticanje u porodi\u010dnom krugu<\/strong><\/p>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Kod besplatnog sticanja kao \u0161to je poklon, kao i kod platnog sticanja unutar porodi\u010dnog kruga primenjuje se stepenasta tarifa. Sticanja se tretiraju povoljno. <\/p>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Porez pri tome iznosi:<\/p>\n\n<ul class=\"wp-block-list\">\n<li>Za prvih 250.000 \u20ac 0,5%<\/li>\n\n\n\n<li>Za slede\u0107ih 150.000 \u20ac 2%<\/li>\n\n\n\n<li>Od 400.000 \u20ac 3,5%<\/li>\n<\/ul>\n\n<h2 class=\"wp-block-heading\">Poreska obaveza<\/h2>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Poreska obaveza nastaje \u010dim se izvr\u0161i postupak sticanja. Postupak sticanja odnosno obavezuju\u0107i posao je u ovom slu\u010daju kupoprodajni ugovor. Prodavac i kupac postaju poreski du\u017enici jer su oni lica u\u010de\u0161\u0107a u kupoprodajnom ugovoru.  <\/p>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Poreska obaveza pritom dospeva 15. dana drugog slede\u0107eg meseca nakon nastanka.<\/p>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\"><strong>Potvrda o nepostojanju poreskih obaveza prema \u00a7 160 BAO<\/strong><\/p>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Potvrda o nepostojanju poreskih dugovanja je potrebna za upis u zemlji\u0161ne knjige u vezi sa sticanjem vlasni\u0161tva. Ovu potvrdu treba da pribavi nadle\u017ena poreska uprava i ona potvr\u0111uje da je porez na prenos nekretnina pla\u0107en. <\/p>\n\n<h2 class=\"wp-block-heading\">Naknade za upis<\/h2>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Naknade za upis vlasni\u010dkog stana iznose 1,1% od ukupne kupovne cene.<\/p>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Kod platnog kao i besplatnog sticanja u porodi\u010dnom krugu tro\u0161kovi za naknadu za upis se obra\u010dunavaju od trostruke jedinstvene vrednosti (najvi\u0161e jedna tre\u0107ina tr\u017ei\u0161ne vrednosti).<\/p>\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Naknade za podno\u0161enje zahteva za zemlji\u0161ne knjige iznose dodatno jo\u0161 47,00 \u20ac ako se vr\u0161i elektronskim putem. Pismena naknada za podno\u0161enje zahteva iznosi 67,00 \u20ac. <\/p>\n\n<h2 class=\"wp-block-heading\">Ostali tro\u0161kovi izrade ugovora<\/h2>\n\n<ul class=\"wp-block-list\">\n<li>Notarski tro\u0161kovi za overu potpisa<\/li>\n\n\n\n<li>Advokarski tro\u0161kovi za izradu ugovora i sprovo\u0111enje kupovine<\/li>\n<\/ul>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Porezi i naknade Pri kupovini vlasni\u010dkog stana postoje odre\u0111eni porezi i naknade koje treba platiti. Oni su u nastavku navedeni i detaljnije obja\u0161njeni. Porez na prihod od nekretnina (ImmoESt) Porez &#8230;","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":45429,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"open","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"_uag_custom_page_level_css":"","footnotes":""},"categories":[731],"tags":[],"class_list":["post-43824","page","type-page","status-publish","hentry","category-imovinsko-pravo"],"acf":[],"uagb_featured_image_src":{"full":false,"thumbnail":false,"medium":false,"medium_large":false,"large":false,"1536x1536":false,"2048x2048":false,"336x":false,"352x":false,"woocommerce_thumbnail":false,"woocommerce_single":false,"woocommerce_gallery_thumbnail":false,"yarpp-thumbnail":false},"uagb_author_info":{"display_name":"Peter Harlander","author_link":"https:\/\/harlander-partner.eu\/bs\/author\/secondpromotion\/"},"uagb_comment_info":0,"uagb_excerpt":"Porezi i naknade Pri kupovini vlasni\u010dkog stana postoje odre\u0111eni porezi i naknade koje treba platiti. Oni su u nastavku navedeni i detaljnije obja\u0161njeni. Porez na prihod od nekretnina (ImmoESt) Porez ...","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/harlander-partner.eu\/bs\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/43824","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/harlander-partner.eu\/bs\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/harlander-partner.eu\/bs\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/harlander-partner.eu\/bs\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/harlander-partner.eu\/bs\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=43824"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/harlander-partner.eu\/bs\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/43824\/revisions"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/harlander-partner.eu\/bs\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/45429"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/harlander-partner.eu\/bs\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=43824"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/harlander-partner.eu\/bs\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=43824"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/harlander-partner.eu\/bs\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=43824"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}